Biorąc pod uwagę fakt, iż autobusy i autokary każdego dnia przewożą dziesiątki, a czasem nawet setki osób, już na wstępie zaznaczymy, że warto kontrolować stan pojazdu pomiędzy obowiązkowymi badaniami! Autobusy pokonują długie trasy, zatem ich przebiegi są sporo większe, niż w „cywilnych” samochodach. Dużych przebiegów nie należy się obawiać, jednak należy przykładać ogromną wagę do stanu technicznego pojazdu. Jazda pod dużym obciążeniem, dziurawe drogi i niekorzystne warunki atmosferyczne nie sprzyjają codziennej eksploatacji pojazdu. Co więc należy sprawdzić?
Przeglądy techniczne autobusów rozpoczynają się od oględzin nadwozia autobusu. Wszelkie uszkodzenia bądź niepokojące oznaki korozji powinny być jak najszybciej naprawione. Pozostawienie rdzy samej sobie może w znaczący sposób osłabić elementy poszycia lub kratownicę autobusu. Następnie kontroli podlegają najważniejsze układy odpowiadające za bezpieczeństwo podróży – układ hamulcowy i zawieszenie. Hamulce powinny zachowywać stuprocentową sprawność, a nierówne „łapanie” zacisków bądź wycieki dyskwalifikują autobus z dalszej jazdy. Podobnie jest z zawieszeniem, jakiekolwiek luzy, bicie czy uszkodzenia mechaniczne muszą zostać jak najszybciej naprawione, a usunięciem usterek powinien zająć się profesjonalny serwis autobusowy. Na tym etapie kontrolowana jest również poprawność działania układu elektrycznego, pneumatyki i hydrauliki, jeśli takowe występują. Kontrola stanu wszystkich płynów eksploatacyjnych i ewentualnych wycieków w silniku również jest pozycją obowiązkową!
Wspominaliśmy już o niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Duża wilgotność lub, co gorsza, kąpiel wodno-solna, jaką autobusy przechodzą każdej zimy, działa destrukcyjnie na podwozie i nadwozie. Dogłębny przegląd techniczny autobusu powinien uwzględniać kontrole stanu najważniejszych elementów konstrukcyjnych pojazdu. Z korozją jest jak z chorobą, wcześnie wykrytą można szybko i skutecznie wyleczyć. Zwlekanie z naprawą blacharską bywa tragiczne w skutkach. Zapewniamy, że samo pomalowanie rdzy „barankiem” nie jest poprawnym sposobem przeciwdziałania korozji. Zardzewiałą powierzchnię należy wyczyścić, dokładnie usunąć rdzę, wspawać brakujące elementy i zabezpieczyć profesjonalną warstwą ochronną. Na koniec zostają już nieco przyjemniejsze rzeczy, czyli dokładne umycie autobusu, nawoskowanie i można ruszać w trasę!