Dbanie o odpowiedni stan techniczny eksploatowanych pojazdów ma duże znaczenie, gdy chodzi o wszystkie firmy transportowe, ponieważ przekłada się bezpośrednio na koszty ich działania oraz bezpieczeństwo wożonych towarów. W przypadku przewoźników specjalizujących się w obsłudze ruchu pasażerskiego, w grę wchodzi tu jednak także komfort i bezpieczeństwo korzystających z ich usług ludzi. Szczególnie istotne okaże się więc właściwe serwisowanie używanego taboru i błyskawiczne wykrywanie i usuwanie usterek. Nie będzie to jednak możliwe bez właściwych części zamiennych do autobusów. Dokonywanie przeglądów i naprawa jest kosztowna, stąd często przedsiębiorcy szukają w tym obszarze oszczędności, decydując się na zakup części używanych. Przekonajmy się, czy to dobre rozwiązanie.
Części używane są znacznie tańsze niż nowe, co oznacza szanse na poczynienie dużych oszczędności. Warto jednak pamiętać, że mają one również wiele ograniczeń. Najważniejszym z nich okaże się ich stan techniczny. W przypadku licznych komponentów stwierdzenie, czy element jest już mocno wyeksploatowany, jest trudne lub niemożliwe. Oznacza to ryzyko, iż w krótkim czasie może ulec uszkodzeniu. Poważniejszym problemem jest jednak ryzyko, jakie stwarza on dla przewoźnika, sprawiając, że nagła usterka unieruchomi pojazd lub – co gorsza – będzie przyczyną wypadku. Jeżeli kupiony z drugiej ręki element okaże się wadliwy, trzeba też pamiętać, że konieczny stanie się jego demontaż i ponowne założenie, co pociąga za sobą wydatek znacznie przewyższający poczynioną wcześniej oszczędność.
Części nowe są objęte gwarancją producenta, w razie usterki można więc liczyć na ich bezpłatną wymianę lub naprawę. Co ważniejsze, będą one jednak miały znacznie większą żywotność, pojazd nie będzie więc wymagał naprawy i wyłączenia z eksploatacji przez dłuższy czas, niż miałoby to miejsce w przypadku części używanej. Nowe podzespoły to także pewność, że ich parametry użytkowe są właściwe.