Naprawa bezgotówkowa oznacza, brak udziału właściciela w likwidacji uszkodzeń pojazdu. Towarzystwo ubezpieczeniowe samodzielnie przeprowadza cały proces naprawy, włącznie z transportem maszyny do warsztatu lub stacji naprawczej. Poszkodowany nie dostaje wtedy żadnych pieniędzy, nie musi w żaden sposób nadzorować procesu naprawiania szkody.
Towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić naprawy pojazdu w momencie, kiedy dojdzie, do powstania tzw. szkody całkowitej. Oznacza to, że zniszczenie auta wynosi ponad 100% jego wartości, czyli naprawa kosztowałaby więcej, niż pojazd jest w tym momencie wart. Jeśli w momencie podpisywania umowy AC wybrałeś wariant bezgotówkowy, mimo wszystko po zaistnieniu szkody możesz zdecydować się jednak, na wariant gotówkowy. W drugą stronę to nie działa tak samo, warto więc wcześniej wybierać naprawę bezgotówkową.
Jeśli zdecydujesz się na wybór naprawy gotówkowej, po zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela, rzeczoznawca dokona oceny, zrobi zdjęcia i sporządzi kosztorys wszystkich szkód powstałych w wyniku zdarzenia. Towarzystwo ubezpieczeniowe przygotuje rozliczenie w formie tabeli, w której będą zestawione wszystkie koszty elementów pojazdu wymagającego naprawy, na tej postawie otrzymasz środki na usunięcie szkody.
W przypadku naprawy bezgotówkowej wyniki oględzin kalkulacja kosztów i zdjęcia są przesłane drogą elektroniczną do tzw. centrum likwidacji szkód, które dalej zajmuje się całym procesem. Naprawa bezgotówkowa, wybierana jest najczęściej, przez osoby bardzo zajęte, które nie mają czasu na samodzielne załatwianie spraw związanych z naprawą, a także tych, które nie mają doświadczenia w nadzorowaniu takich czynności i wolą powierzyć je specjalistom.